Lea Lublin Retrospective

Exhibition Design 
25.06.2015 – 13.09.2015
Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau Munich

The Lea Lublin Retrospective exhibition was the largest exhibition about the artist ever assembled. Lublin navigated through different art mediums: paintings, sculpture, performances, installations and environments. The greatest challenge of the exhibition architecture was the reconstruction of Lublin’s Fluvio Subtunal, an environment which she created in Santa Fe, Argentina, in the 1960’s and later reproduced in Colombia. Kunstbau, the gallery of Lenbachhaus, was designed over a subway platform, of independent underground access. The exhibition architecture had as a main goal to highlight the distinct proportion of this space, by creating unobstructed views of the 100m long gallery. The design presents a wall system of steel which develops into 4 wall types. They never touch existing walls and columns. The reconstruction of Lublin’s Fluvio Subtunal and the restoration of her artwork represented a big economic challenge to the public institution hosting the exhibition. The wall system was designed to match the costs of the typical white museum walls usually built for all exhibitions.

A exposição Lea Lublin Retrospective foi a maior exposição já realizada sobre a artista. Lublin navegava por diferentes meios da arte: pintura, escultura, performances, instalações e ambientes imersivos. O maior desafio da arquitetura expositiva foi a reconstrução da obra Fluvio Subtunal, um ambiente que a artista criou em Santa Fé, Argentina, nos anos 1960, posteriormente reproduzido na Colômbia. Kunstbau é uma galeria que integra o complexo museístico do Lenbachhaus, e foi projetada sobre uma plataforma do metrô, com acesso subterrâneo independente. O principal objetivo do projeto era destacar a proporção extraordinária do espaço por meio da criação de uma visão contínua, sem obstruções, pelos 100 metros de comprimento da galeria. O desenho apresenta um sistema de paredes de aço, organizado em 4 condições-tipo. O sistema nunca toca as paredes e colunas existentes. A reconstrução do Fluvio Subtunal e a restauração das obras de arte de Lublin representaram um grande desafio econômico para a instituição pública que sediou a exposição.

 

Design: Marina Correia
Collaborator: Tyler Souza
Curator: Stephanie Weber
Photos: Marina Correia and Lenbachhaus